in de stad

Ik werk naar de waarneming. In die zin voel ik me sterk verwant met de impressionisten die dat ook deden. Dat betekent in de praktijk dat ik daadwerkelijk in het veld of in de stad schilder.

Wolkenluchten trekken voorbij. Daar kan ik erg van genieten. Ik hoor de bladeren ritselen en de vogeltjes fluiten. In feite is een schilderij een impressie over een langere tijd. Meestal werk ik er een uur of vijf aan – afhankelijk van de grootte van het doek en het veranderende licht. Het is meestal niet mogelijk om een schilderij in één keer buiten te voltooien, omdat ik afhankelijk ben van het weer. Of vanwege de complexiteit van het onderwerp.

Uiteindelijk ga ik dan weer naar de plek terug op een dag met soortgelijk weer. Of ik pas het schilderij aan. Voor de detaillering en als geheugensteuntje maak ik soms ook gebruik van foto’s. De indruk op de plek zelf is voor mij noodzakelijk om een goed schilderij te maken.